25. august 2018 1 dags museumstur til Skåne
Elisabeth Thorsen Ingrid Dora Jarnbjer
til Østra Gøinge herred. Det var her ”snaphanerne” holdt til.
Første     stop     var     Mala     Stena,     et     jernaldergravfeldt     med     seks skibssætninger og rester af andre grave. Herefter    gik    turen    til    Hästveda    Kirke,    som    er    fra    omkring    år    1200. Kirken         har         kalkmalerier         fra         1200         og         1500’tallet. Vi    fortsatte    til    Osby,    hvor    vi    så    BRIO-museet,    ved    en    guided rundvisning. Frokosten   blev   indtaget   på   Stora   Central   Hotellet,   som   er   i   gå-afstand fra BRIO-museet. Efter frokosten kørte vi til Broby Hembygdspark. Et lille frilandsmuseum med 15 historiske bygninger. Herefter kørte vi til Tydingesjöens Camping, hvor vi indtog eftermiddagskaffen med kagebuffet. Næste stop var Knislinge kirke, med kalkmalerier fra 1400’ tallet, en gammel døbefont, en fin prædikestol fra 1747, og en smuk altertavle fra omkring år 1600. Efter dette interessante besøg blev der serveret øl og vand Derefter kørte vi tilbage til Helsingborg, hvor Ingrid og buschaufføren sagde  farvel, og deltagerne tog færgen hjem til Helsingør.