Foreningens adresse er: Helsingør Museumsforening, c/o Helsingør Bymuseum, Sct. Annagade 36, 3000 Helsingør. Telefon: 49 28 18 00
Webmaster: Ebbe Nielsen, Email: Klik her
Betalingskonto: NORDEA: Reg. nr.: 2255, Kontonr.: 1905639169
25. august 2018 1 dags museumstur til Skåne
Elisabeth Thorsen Ingrid Dora Jarnbjer
til Østra Gøinge herred. Det var her ”snaphanerne” holdt til.
Første stop var Mala Stena, et jernaldergravfeldt med seks skibssætninger og rester af andre grave. Herefter gik turen til Hästveda Kirke, som er fra omkring år 1200. Kirken har kalkmalerier fra 1200 og 1500’tallet. Vi fortsatte til Osby, hvor vi BRIO-museet, ved en guided rundvisning. Frokosten blev indtaget Stora Central Hotellet, som er i gå-afstand fra BRIO-museet. Efter frokosten kørte vi til Broby Hembygdspark. Et lille frilandsmuseum med 15 historiske bygninger. Herefter kørte vi til Tydingesjöens Camping, hvor vi indtog eftermiddagskaffen med kagebuffet. Næste stop var Knislinge kirke, med kalkmalerier fra 1400’ tallet, en gammel døbefont, en fin prædikestol fra 1747, og en smuk altertavle fra omkring år 1600. Efter dette interessante besøg blev der serveret øl og vand Derefter kørte vi tilbage til Helsingborg, hvor Ingrid og buschaufføren sagde farvel, og deltagerne tog færgen hjem til Helsingør.