Foredrag  september, oktober og november 2020

Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.
Foreningens adresse er: Helsingør Museumsforening, c/o Helsingør Bymuseum, Sct. Annagade 36, 3000 Helsingør. Telefon: 49 28 18 00
Webmaster: Ebbe Nielsen, Email: Klik her
Betalingskonto: NORDEA: Reg. nr.: 2255, Kontonr.: 1905639169
Lørdag den 31. oktober 2020
Martin Davidsen:
Martin Davidsen er forfatter og foredragsholder. Han har særligt interesseret sig for 1600-tallets Danmark - tiden omkring enevældens indførelse i 1660, og har skrevet en række spændende bøger, hvis handling er henlagt til 1600-tallets krige og intriger.
Martin Davidsen
Lyt til en underholdende fortælling om vore drikvaner op gennem historien - i 1600-tallet, hvor øl var sundere end vand. Uden øl gik verden i stå. Læs mere på: https://www.martindavidsen.dk/foredrag.html
Lørdag den 28. november 2020
Jacob Isager:
Jacob Isager er forhenværende docent, dr. phil. Han blev i 1969 cand.mag i klassisk filologi fra Aarhus Universitet. I 1973 ansat som lektor og senere docent ved Institut for Klassiske Studier på Odense Universitet/nu Syddansk Universitet. Han har også været direktør for Det Danske Institut for Videnskab og Kunst i Rom samt formand for Folkeuniversitetet i Odense. Jacob Isager vil foredrage om: “Plinius den Ældre. En romers syn på græsk og romersk kunst.”
Jacob Isager
“Danskernes alkoholindtag i 1600-tallet.”
“Plinius den ældre. En romers syn på græsk og romersk kunst.”
På grund af CORONA-situationen er foredragene indtil videre kun for foreningens medlemmer. og overværelse af foredragene kræver - af CORONA-hensyn - tilmelding, efter “først til mølle” princippet, da der ikke er fri adgang p.g.a. pladsforholdene, max 60 deltagere.
Foreningens bestyrelse BEMÆRKER!!
Proceduren for tilmelding er: 1. Til det første foredrag den 26. sep. åbnes der for tilmeldinger torsdag den 17. september 2020 kl. 10. Ikke før. 2. Mailadressen er: Klik her 3. Man er først tilmeldt, når det bekræftes fra formanden. 4. Der kan tilmeldes op til 3 personer som gruppe, som foreningen vil søge at sætte samlet. Det giver bedre plads til andre. 5. Der bliver ikke solgt kaffe, men ”kun” øl og vand. Gerne rede penge (kr. 15,00). 6. Der vil være sprit ved trappen i indgangen, ved indgangen til foredragslokalet og i selve lokalet.
NB: Til medlemmer uden mail, og som derfor må tilmelde sig pr. telefon til formanden: 23 31 86 05, reserveres der forhånds 6 pladser.
Det er besværligt, men nu prøver vi dette og bruger erfaringerne til de næste møder. Vi håber på jeres forståelse og tålmodighed. BESTYRELSEN