Foredrag : Oktober, november 2020 og januar, februar 2021

HELSINGØR Museumsforening Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.
På grund af CORONA-situationen er foredragene indtil videre kun for foreningens medlemmer. og overværelse af foredragene kræver - af CORONA-hensyn - tilmelding, efter “først til mølle”  princippet, da der ikke er fri adgang p.g.a. pladsforholdene, da der desværre kun må være godt 50 personer i lokalet.
Foreningens bestyrelse BEMÆRKER!!
Proceduren for tilmelding er: 1. Mailadressen er: Klik her 2. Man er først tilmeldt, når det bekræftes fra formanden. 3. Der kan tilmeldes op til 3 personer som gruppe, som foreningen vil søge at sætte samlet. Det giver bedre plads til andre. 4.  Der oprettes en venteliste, når tilmeldingslisten er opfyldt. 5. Der bliver ikke solgt kaffe, men ”kun” øl og vand. Gerne rede penge (kr. 15,00). 6. Der vil være sprit ved trappen i indgangen, ved indgangen til foredragslokalet og i selve lokalet.
NB: Til medlemmer uden mail, og som derfor må tilmelde sig pr. telefon til formanden: 23 31 86 05, reserveres der forhånds 6 pladser.
Det er besværligt, men Vi håber på jeres forståelse og tålmodighed. BESTYRELSEN
Lørdag den 30. januar 2021
Trolddom i Helsingør
Lone Hvass og Torben Bill-Jessen
Året er 1625 i Helsingør, hvor 8 af byens fattigste kvinder blev dømt til døden og brændt levende på galgebakken. De tre af kvinderne var udpeget som trold- kvinder, mens de 5 kvinder blot var nogle af byens købekoner. I 81 rets-møder på byens rådhus og på bytinget deltog byfogeden, tinghørerne sammen med byens borgmestre, rådmænd, 139 nævninge, samt 190 indkaldte vidner i 189 forhør hvorefter de dømte kvinderne. Vores kilder til de 400 år gamle processer er Helsingør Tingbøger, Byfogedens regnskaber og justitspro-tokol samt Skt. Olai kirkes regnskaber. Hvorfor skete det? Vi har nogle af forklaringerne.
Lone Hvass og Torben Bill-Jessen udgav i foråret 2020 et stort værk med titlen ”Trolddom i en dansk købstad”.
Inge Schjellerup: Inkaer, mumier og glemte byer.
Inge Schjellerup er antropolog og dr. phil i arkæologi og ansat som seniorforsker ved Nationalmuseet.
I det 15. og 16. århundrede var inkaerne en af de mest højtstående indianerkulturer på det ame- rikanske kontinent med en velordnet samfundsstruktur og en højt udviklet teknologi, men uden et egentligt skriftsprog. Afdøde inkaherskere “levede” videre som mumier i deres paladser med deres efterkommere og tjenerskab, og den nye hersker skulle finde ny jord. På mindre end 100 år erobrede inkaerne et rige, der strakte sig fra det sydlige Colombia i nord til langt ned i Argentina og Chile i syd. Vandkanaler, vejsystemer og byer blev forladt, da over halvdelen af befolkningen døde efter spaniernes erobring, især på grund af de europæisk indførte sygdomme. En stor kultur gik til grunde, men Inge Schjellerups mange års forskning under ekspeditioner ind i regnskoven har bragt megen ny viden om inkaernes rige.
Lørdag den 27. februar 2021