Foredrag   2022:  Januar og februar

HELSINGØR Museumsforening Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.  Ikke-medlemmer er velkomne mod en beskeden pris af 50 kr.
Helsingør Museumsforening cvr nr. 35293841. Foreningens adresse er: Helsingør Museumsforening, c/o Helsingør Bymuseum, Sct. Annagade 36, 3000 Helsingør. Telefon: 49 28 18 00
Lørdag den 29. januar 2022
Søren Kolstrup: “Den planlagte bolig med lys og luft”
I årene 1900 til 1933 tonede en ny boligpolitisk model frem i København. Kommunen opkøbte jord, og byggeforeninger, foreningsejet byggeri og til sidst offentlige boliger blev etableret. De fællesejede boliger havde mange udtryk i form af havebyer, rækkehuse og etageejendomme. Byggeri, der kom til at dominere hovedstaden i årene 1900 til 1993. Også i provinsen kan spores lignende tendenser, især i sociademokratiske dominerede byer - helt specielt Helsingør.
Lørdag den 26. februar 2022
Trolddom i Helsingør
Lone Hvass og Torben Bill-Jessen
Året er 1625 i Helsingør, hvor 8 af byens fattigste kvinder blev dømt til døden og brændt levende på galgebakken. De tre af kvinderne var udpeget som trold- kvinder, mens de 5 kvinder blot var nogle af byens købekoner. I 81 rets-møder på byens rådhus og på bytinget deltog byfogeden, tinghørerne sammen med byens borgmestre, rådmænd, 139 nævninge, samt 190 indkaldte vidner i 189 forhør hvorefter de dømte kvinderne. Vores kilder til de 400 år gamle processer er Helsingør Tingbøger, Byfogedens regnskaber og justitspro-tokol samt Skt. Olai kirkes regnskaber. Hvorfor skete det? Vi har nogle af forklaringerne.
Lone Hvass og Torben Bill-Jessen udgav i foråret 2020 et stort værk med titlen ”Trolddom i en dansk købstad”.