Foredrag   2021: September, oktober og november

HELSINGØR Museumsforening Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.  Ikke-medlemmer er velkomne mod en beskeden pris af 50 kr.
Helsingør Museumsforening cvr nr. 35293841. Foreningens adresse er: Helsingør Museumsforening, c/o Helsingør Bymuseum, Sct. Annagade 36, 3000 Helsingør. Telefon: 49 28 18 00
Lørdag den 25. september 2021
Lørdag den 30. oktober 2021
Liget i skoven. Ung mand dræbt i Gribskov 1944. Opklaret af foredragsholderen 2019.
Foredragsholder: Asger Berg
Da Danmark var Nordens Detroit. Om Ford Motor Company.
Foredragsholder: Lars Kjølhede Christensen
Inge Schjellerup er antropolog og dr. phil i arkæologi og ansat som seniorforsker ved Nationalmuseet.
I det 15. og 16. århundrede var inkaerne en af de mest højtstående indianerkulturer på det ame- rikanske kontinent med en velordnet samfundsstruktur og en højt udviklet teknologi, men uden et egentligt skriftsprog. Afdøde inkaherskere “levede” videre som mumier i deres paladser med deres efterkommere og tjenerskab, og den nye hersker skulle finde ny jord. På mindre end 100 år erobrede inkaerne et rige, der strakte sig fra det sydlige Colombia i nord til langt ned i Argentina og Chile i syd. Vandkanaler, vejsystemer og byer blev forladt, da over halvdelen af befolkningen døde efter spaniernes erobring, især på grund af de europæisk indførte sygdomme. En stor kultur gik til grunde, men Inge Schjellerups mange års forskning under ekspeditioner ind i regnskoven har bragt megen ny viden om inkaernes rige.
Lørdag den 27. november 2021
“Inkaer, mumier og glemte byer.”
Foredragsholder: Inge Schjellerup
Lars Kjølhede Christensen er historiker, forfatter og ph.d. Han har mere end 20 års erfaring fra ansættelser i museumsverdenen, b.a. som seniorforsker ved Nationalmuseet og museumsinspektør i Helsingør.
Asger Berg er forfatter og uddannet som cand.mag. fra Københavns Universitet.
Lars Kjølhede Christensen