HELSINGØR Museumsforening Rejser 2018
25. august 2018 1 dags museumstur til Skåne
Elisabeth Thorsen Ingrid Dora Jarnbjer
I år går turen til Øster Gøinge herred. Det var her ”snaphanerne” holdt til.
Første   stop   er   Hästveda   kirke,   som   er   fra   omkring   år   1200.   Kirken   har kalkmalerier fra 1200 og 1500’tallet. Vi   fortsætter   nordpå   til   Sibbarp   skanse,   hvor   der   en   stor mindesten   over   den   danske   oberst   Knud   Ulfeld,   som   faldt i kamp i 1657. Næste seværdighed er Skeingeborg, som er er ottekantet borgruin fra 1100’tallet. Det man ser i dag, er en to meter høj ringmur. Frokosten skal vi spise i Osby. Efter frokosten kører vi til Broby hembygdspark. Et lille frilandsmuseum med 15 historiske bygninger. Her er det planen, at vi  skal have eftermiddagskaffe. Derefter kører vi til Knislinge kirke, som har kalkmalerier fra 1400’tallet, en gammel døbefont, en fin prædikestol fra 1747, en smuk alteropsats fra omkring år 1600. Hvis vi kan nå det, vil vi gøre stop ved Mala stenar, som er et jernaldergravfeldt med seks skibssæt- ninger og rester af andre grave. Her vil der blive serveret øl og vand. Derefter kører vi tilbage til Helsingborg, hvor Ingrid og buschaufføren siger farvel, og deltagerne tager færgen hjem til Helsingør. Mødested: Scandlines terminal oppe ved billetsalget kl. 8.15. Vi har den glæde at kunne holde samme pris som sidste år Pris   for   medlemmer:   pris   450   kr.   incl.   færgebillet,   frokost,   kaffe,   entre,   samt   øl   og   vand   ved   Mala stenar. For ikke medlemmer  er prisen 500 kr. Tilmelding til Elisabeth Thorsen på telefon 24217982 eller e-mail: Tilmeldingen er bindende, 8 dage før HUSK PAS ELLER GYLDIGT EU KØREKORT RET TIL ÆNDRINGER FORBEHOLDES