HELSINGØR Museumsforening Rejser 2018
25. august 2018 1 dags museumstur til Skåne
Elisabeth Thorsen Ingrid Dora Jarnbjer
til Østra Gøinge herred. Det var her ”snaphanerne” holdt til.
Første    stop    var    Mala    Stena,    et    jernaldergravfeldt    med seks skibssætninger og rester af andre grave. Herefter   gik   turen   til   Hästveda   Kirke,   som   er   fra   omkring år   1200.   Kirken   har   kalkmalerier   fra   1200   og   1500’tallet. Vi   fortsatte   til   Osby,   hvor   vi   så   BRIO-museet,   ved   en   guided rundvisning. Frokosten   blev   indtaget   på   Stora   Central   Hotellet,   som   er   i gå-afstand fra BRIO-museet. Efter frokosten kørte vi til Broby Hembygdspark. Et lille frilandsmuseum med 15 historiske bygninger. Herefter kørte vi til Tydingesjöens Camping, hvor vi indtog eftermiddagskaffen med kagebuffet. Næste stop var Knislinge kirke, med kalkmalerier fra 1400’ tallet, en gammel døbefont, en fin prædikestol fra 1747, og en smuk altertavle fra omkring år 1600. Efter dette interessante besøg blev der serveret øl og vand Derefter kørte vi tilbage til Helsingborg, hvor Ingrid og buschaufføren sagde  farvel, og deltagerne tog færgen hjem til Helsingør.