Rejse 2018

5 dages busrejse til Poznan i Polen  28. maj-01. juni 2018
Poznan er en by med over 500.000 ind- byggere mindre end 250 km øst for Berlin. Poznan har flere slotte, paladser, kirker, parker samt historiske huse. I centrum siges den store markedsplads Stary Rynek at være en af Centraleuropas smukkeste. Her ligger rådhuset, der er en af Polens flotteste renæssancebygninger, opført i 1500-tallet.
Dag 1: Kørsel fra Helsingør til Poznan med morgenbuffet på færgen til Rostock. Ad motorvejen øst om Berlin til Poznan, med frokostpause på en rasteplads undervejs. Ankomst Poznan ca. kl. 18.00 og indkvartering på Hotel Ikar med restaurant og bar. Alle værelser har bad, kabel-tv, køleskab og fri internet. Middag på hotellet. Dag 2: Byrundtur til bl.a. Ostrów Tumski, den ældste bydel, øen mellem Warta og Cybina, på dette sted blev Poznan grundlagt, og i undergrunden er der rester af den oprindelige borg.                                                                                                                 Besøg i den store Katedral St.Peter og Paul, hvor de jordiske rester af Mieszko I og Boleslaw den Tapre hviler i sarkofag i katedralens Gyldne Kapel.  Kirken blev i 1945 sprængt i luften, men er genopført tilbage til den stil, kirken havde i 13-1400-tallet.  Vi skal se det gamle torv med byens særprægede rådhus. Frokost på restaurant. Efter frokosten besøges Fara Poznanska – St. Stanislaus Kirke. Denne kirke i barokstil blev bygget af Jesuitterne og stod færdig i 1700. Den siges at være den smukkeste kirke i Poznan. Middag på hotellet. Evt. opera for interesserede. Dag 3: Vi kører til paladset i Rogalin . Her er bl.a. en malerisamling og en særudstilling af gamle kørevogne. Vi spiser frokost i forbindelse med besøget på paladset. Efter frokost kører vi til det neogotiske slot i Korník, et slot med en interessant historie, som går tilbage til 1500-tallet, og som overlevede 2. verdenskrig. Her er der bevaret det originale interiør med blandt andet møbler, porcelæn, våben, billeder og skulpturer.  Slottet er opført i begyndelsen af det forrige århundrede. I slottets park findes mange sjældne planter, buske og træer, som er hentet fra store dele af verden. Dagens afsluttes med besøg i Domkirken i Gniezno      Middag på hotellet. Dag 4: Den gamle fæstning – Citadel – ligger på en høj lidt nord for Poznans bymidte. Området blev i 1962 til et stort parkområde med museer, monumenter, skulpturer og militær kirkegård. Frokost på restaurant ved parken eller i den gamle bydel. Om eftermiddagen er der tid på egen hånd i Poznan. Middag på hotellet. Dag 5: Kl. 08.00 hjemrejse til Danmark. Aftenbuffet med drikkevarer ad libitum ombord. Ankomst til Helsingør ved 21:30-tiden. Prisen pr. person kr. 4.320. Tillæg for enkeltværelse kr. 320. Prisen inkluderer 4 overnatninger med helpension og entreer. Der er reserveret billetter til Bizets opera Carmen. Tilkøb: Pris kr. 135 pr. person. For Museumsforeningen deltager Elisabeth Thorsen og Tom Sinding. I Poznan deltager desuden en polsk lokalguide.
Guide på turen er historikeren Bente Thomsen, der har polsk som bifag.
Tilmelding og samtidig evt. tilmelding til operaen - helst på mail - evt. telefon FRA DEN 28. FEBRUAR 2018 KL. 10.00 (IKKE FØR)! TIL: Elisabeth Thorsen, på mail: Klik her
på telefon: 24 21 79 82
Sidste år blev turen til Polen overtegnet, og turen blev dubleret. Det er ikke muligt i år. Da alle medlemmer skal have lige muligheder, har vi valgt at åbne tilmeldingen fra et bestemt tidspunkt. Plads på turen fås efter ”først til mølle-princippet".
NB!
 > GOD TUR <