Rejse 2018

5 dages busrejsen til Poznan i Polen  28. maj-01. juni 2018
Poznan er en by med over 500.000 ind- byggere mindre end 250 km øst for Berlin. Poznan har flere slotte, paladser, kirker, parker samt historiske huse. I centrum siges den store markedsplads Stary Rynek at være en af Centraleuropas smukkeste. Her ligger rådhuset, der er en af Polens flotteste renæssancebygninger, opført i 1500-tallet.
Dag 1: Kørsel fra Helsingør til Poznan med morgenbuffet på færgen til Rostock. Ad motorvejen øst om Berlin til Poznan, med frokostpause på en rasteplads undervejs. Ankomst Poznan ca. kl. 18.00 og indkvartering på Hotel Ikar med restaurant og bar. Alle værelser med bad, kabel-tv, køleskab og fri internet. Middag på hotellet. Dag 2: Byrundtur til bl.a. Ostrów Tumski, den ældste bydel, øen mellem Warta og Cybina, på dette sted blev Poznan grundlagt, og i undergrunden er der rester af den oprindelige borg.                                                                                                                 Besøg i den store Katedral St.Peter og Paul, hvor de jordiske rester af Mieszko I og Boleslaw den Tapre hviler i sarkofag i katedralens Gyldne Kapel.  Kirken blev i 1945 sprængt i luften, men er genopført tilbage til den stil, kirken havde i 13-1400-tallet.  Vi skal se det gamle torv med byens særprægede rådhus. Frokost på restaurant. Efter frokosten besøges Fara Poznanska – St. Stanislaus Kirke. Denne kirke i barokstil blev bygget af Jesuitterne og stod færdig i 1700. Den siges at være den smukkeste kirke i Poznan. Middag på hotellet. Evt. opera for interesserede. Dag 3: Kørsel til paladset i Rogalin . Her er bl.a. en malerisamling og en særudstilling af gamle kørevogne. Frokost i forbindelse med besøget i paladset. Efter frokost kørsel til det neogotiske slot i Korník, et slot med en interessant historie, som går tilbage til 1500- tallet, og som overlevede 2. verdenskrig. Her er der bevaret det originale interiør med blandt andet møbler, porcelæn, våben, billeder og skulpturer.  Slottet er opført i begyndelsen af det forrige århundrede. I slottets park findes mange sjældne planter, buske og træer, som er hentet fra store dele af verden. Dagens afsluttes med besøg i Domkirken i Gniezno      Middag på hotellet. Dag 4: Den gamle fæstning – Citadel – ligger på en høj lidt nord for Poznans bymidte. Området blev i 1962 til et stort parkområde med museer, monumenter, skulpturer og militær kirkegård. Om eftermiddagen, tid på egen hånd i Poznan. Middag på hotellet. Dag 5: Kl. 08.00 hjemrejse til Danmark. Aftenbuffet med drikkevarer ad libitum ombord. Ankomst til Helsingør ved 21:30-tiden. For Museumsforeningen deltog Elisabeth Thorsen og Tom Sinding. I Poznan deltog desuden en polsk lokalguide.
Guide på turen var historikeren Bente Thomsen, der har polsk som bifag.