Forsiden Foredrag Rejse 2017 Foreningsbladet Årbogen Bestyrelsen Kontakt Links

Rejse 2017

Museumsturen til Halland den 12. august 2017
I Helsingborg blev deltagerne modtaget af Ingrid med bussen. Turen gik over Hallandsåsen til Snöstorps sekskantede kirke fra 1883. Kirken har en meget speciel arkitektur. Hovedatraktionen på turen var Varbergs Fæstning og museum. Fæstningen blev opført i 1200’tallet, og udbygget i 15- og 1600’tallet. Fæstningen har fra middelalderen og op til 1931 fungeret som fængsel. På museet så deltagerne den berømte Bockstensmanden, som er et meget unikt moselig. Han er iført Europas eneste fulstændig bevaret middelalder mandsdragt. Han har fået en pæl gennem kroppen, så han blev fastholdt i mosen. Idag har man rekonstueret ham, så man kan se, hvordan han så ud. Her var der tid til at gå rundt og se museet på egen hånd. Frokosten blev indtaget i Fæstningens café.   Efter frokost fortsatte turen bl.a. forbi Halmstad Slot til Hallandsgården på Galgberget i Halmstad. Det er et frilandsmuseum, som blev grundlagt 1925.  Her blev der serveret kaffe og økologiske vafler. Sidste stop var ved Ivars Kulle, der er en gravhøj fra broncealderen beliggende lidt nord for Halmstad. Her blev der serveret øl og vand. Efter denne begivenhedsrige dag gik turen hjemad til Helsingborg, hvor Ingrid og bushaufføren sagde farvel, og vi andre tog færgen hjem til Helsingør.
Elisabeth Thorsen Ingrid Dora Jarnbjer
Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse:
Se filmen fra turen; Klik på pilesymbolet