Forsiden Foredrag Rejse 2017 Foreningsbladet Årbogen Bestyrelsen Kontakt Links

Rejse 2017

Museumsturen til Halland den 12. august 2017
Helsingør, Scanlines terminal ved billetsalget kl. 08.15, hvor Elisabeth deler biletter ud til færgen.
Mødested:
Husk PAS eller gyldigt EU-kørekort
I Helsingborg modtages vi af Ingrid med bussen. Vi kører mod nord, over Hallandsåsen til Snöstorps sekskantede kirke fra 1883. For at betone at Guds ord står i centrum, er prædikestolen placeret i midten af kirken. Kirken har en meget speciel arkitektur. Hovedatraktionen på turen er Varbergs Fæstning og museum. Fæstningen blev opført i 1200’tallet, og udbygget i 15- og 1600’tallet. Fæstningen har fra middelalderen og op til 1931 fungeret som fængsel. På museet er den berømte Bockstensmanden, som er et meget unikt moselig. Han er iført Europas eneste fulstændig bevaret middelalder mandsdragt. Han har fået en pæl gennem kroppen, så han blev fastholdt i mosen. Idag har man rekonstueret ham, så man kan se, hvordan han så ud. Her bliver der tid til at gå rundt og se museet på egen hånd. Vi skal spise frokost på  Varberg Golfklub, hvor der vil blive serveret den sædvanlige gode svenske mad samt kaffe og kage. Vi fortsætter til Hallandsgården som ligger på Galgeberget i Halmstad. Det er et frilandsmuseum, som blev grundlagt 1925. Sidste stop bliver Påarp Klapperstensgravfäldt. Her er der omkring 200 gravrøser og 50 stensætninger. Den største røse er 30 meter i diameter og 25 meter høj. Påarps klapperstensfäldt er et af de største i Sverige. Her vil der blive serveret øl og vand. Efter denne begivenhedsrige dag går turen hjemad til Helsingborg, hvor Ingrid og bushaufføren siger farvel, og vi andre tager færgen hjem til Helsingør. Mødested: Scandlines terminal oppe ved billetsalget kl. 8.15. Vi har den glæde at kunne holde samme pris som sidste år   Prisen for turen omfatter: Færgebillet, bustransport, frokost, kaffe, entre, samt øl og  vand ved gravfældet.   Prisen for medlemmer: 450 kr   Prisen for ikke-medlemmer: 500 kr.  Tilmelding til: Elisabeth Thorsen på telefon 24217982 eller e-mail Tilmeldingen er bindende fra 8 dage før turen HUSK PAS ELLER GYLDIGT EU KØREKORT
Elisabeth Thorsen Ingrid Dora Jarnbjer
Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse:
NB: Ret til ændringer forbeholdes