Forsiden Foredrag Rejse 2017 Foreningsbladet Årbogen Bestyrelsen Kontakt Links

gennemførtes den:

Hamburg

1.-5. maj og igen 4.-8. sep. 2017

Beskrivelse: Turen gik til Lubusz regionen i det vestlige Polen. Et område der er præget af mange søer og skove. Store dele af Lubusz regionen har tidligere hørt under Preussen og Tyskland. Rejsen bød på både kulturelle og historiske oplevelser i området. Blandt andet: En vinmark, hvor man smagte på den polske vin - så omgivelserne og spiste frokost ved en tidligere russisk kaserne . Deltagerne oplevede det tyske forsvarsanlæg Ostwall fra 2. verdenskrig. Desuden besøgtes byen Lagow, som har fæstningsmure fra det 15. århundrede, samt en Johanniterborg. I Swiebodzin så man den største Jesus statue i Europa. Statuen er 36 meter høj og blev indviet i 2010. I den lille by Rokitno besøgtes den gotiske kirke, der er et meget kendt pilgrimssted for polakker. Kirken har bl.a. et ikon af den hellige Jomfru Maria. På udturen besøgtes Greifswald og den store klosterruin Eldena. Klosteret i Eldena var et af de 6 datterklostre, som var grundlagt af Esrum Kloster. På hjemturen oplevede deltagerne den flotte barokkirke i Neuzelle samt ”mønsterbyen” fra DDR tiden, Eisenhüttenstadt; tidligere Stalinstadt. Alle 4 nætter boede deltagerne i byen Skwierzyna - også kendt ved den tyske betegnelse som Schwerin ved Warta-floden – på Hotel Domnad Rzeka, et 3-stjernet hotel beliggende ned til floden Warta og 5 minutters gang fra byens centrum. Et hotellet med egen have samt restaurant, bar og Wi-Fi. Værelserne var alle på I sal, og udstyret med tv, bad/toilet. Guide på turene var : Historiker Bente Thomsen, der har polsk som bifag. Bente Thomsen har sammen med sin mand, Kaj Madsen, forfattet bogen: ”Esrum klosters døtre”. Kaj Madsen og Tom Sinding fra Museumsforeningen bidrog med faglige indslag på turen. En polsk lokalguide assisterede på dag 2, 3 og 4. Elisabeth Thorsen varetog det store arbejde med tilmeldingerne.
Lubusz Lagow Swiebodzin Eldena Klosterruin Neuzelle Hotel Domnad Rzeka Skwierzynas våbenskjold Lubusz’ skjold og flag

Bemærk: Billederne i højre side fungerer som links til hjemmesider.

TAK TIL TILRETTELÆGGERNE OG GUIDER SAMT ALLE DELTAGERNE FOR DELTAGELSEN OG INTERESSEN FOR TUREN, OG TAK FOR INTERESSEN FOR TUREN TIL MEDLEMMER, DER PÅ GRUND AF PLADSMAGEL, IKKE KUNNE DELTAGE I TUREN.