Foredrag  efterår  2018 - vinter 2019

HELSINGØR Museumsforening Foredrag Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.  Ikke-medlemmer er velkomne mod en beskeden pris af 50 kr.
Lørdag den 24. november 2018 kl. 14.00
Foredragsholder: Lone Hvass
Emne:  Østskoven der blev til Hornbæk Plantage

ForedragsholderForedragsholderen er en er Foredragsholderen er tidligere museumsinspektør ved

Helsingør Museerne

Lørdag den 23. februar 2019 kl. 14.00

Foredragsholdere er:

- Claus Glunk, cand.scient. fysik og matematik undervisningskompetence i astronomi og geovidenskab. Forfatter og bidragyder til en række bøger, bl.a. Q.E.D. Platon og Euklid som tegner og fortæller.
- Bonnie Hegner, cand.mag. i historie og religion Undervisningskompetence i oltidskundskab. Forfatter/bidragyder til en række bøger, forskningsrapporter, fagartikler og didaktiske  materialer, bl.a. i Bogen primus til AT.
&
Emne: En obelisks rejse gennem ca. 3000 år: Fra Aswan i Ægypten til Lateranpladsen i Rom
Lørdag den 23. marts 2019 kl. 14.00
Foredragsholder: Poul Grinder-Hansen
Poul Grinder-Hansen, f. 1956, er historiker, museumsinspektør og seniorforsker ved Nationalmuseet.  Han har forsket, tilrettelagt udstillinger, holdt foredrag og udgivet bøger om dansk historie igennem mange år, bl.a. Søren Abildgaard. Fortiden på tegnebrættet (2010), Tycho Brahes verden (2006), Danmarks Middelalder & Renæssance (2002), Nordens gyldne billeder fra ældre middelalder (1999) og Kronborg (2018).
Emne: Kronborg - et slot med historie
Lørdag den 28. januar 2019 kl. 14.00
Foredragsholder: Sofie Lene Bak
Sofie Lene Bak er Ph.d. uddannet og lektor ved Saxo-Instituttet, hvor hendes primære forskningsområder er social - og kulturhistorie i 2. Verdenskrigs epoke; Antisemitismens og racismens historie og teori; Mindekultur, historiebrug og erindring; Holocaust i Danmark samt Oral historie.
Mere information:
Emne:  I flugtens fodspor: De danske jøder under Holocaust” baseret på guidebogen ”Turen går til besættelsestidens København”.