Foredrag  lørdag den 24. november  2018

HELSINGØR Museumsforening Foredrag Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.  Ikke-medlemmer er velkomne mod en beskeden pris af 50 kr.
Lørdag den 24. november 2018 kl. 14.00
Foredragsholder: Lone Hvass
Emne:  Østskoven der blev til Hornbæk Plantage

Foredragsholderen er tidligere museumsinspektør ved Helsingør Museerne

Hornbæk Plantage er Danmarks næstældste plantage og det sted i Helsingør kommune, hvorfra vi har de fleste fund fra oldtiden. I stedet for en vandretur bliver hele historien om plantagen fortalt i et powerpoint show. Det bliver en ”vandring” i oldtidslandskabet før skoven med omtale af Ørvidskovens indtog i middelalderen, Østerskoven i renæssancen, den kongelige vildtbane, samt sandflugten, der ødelagde det lille fiskerleje Rævelejet – Stenstrups og Sauntes marker. Dernæst Helsingørs Flyvesand og plantagen, der blev anlagt i 1790’erne, som den fremstår i dag, med dysser og gravhøje fra bronzealderen, jernalderen og vikingetid. Højryggede agre og markskel fra middelalderen og ikke mindst Helsingørs mest imponerende kulturhistoriske minde, det 1,5 km lange og ca. 7 m høje sandflugtdige.