Foredrag  lørdag den 23. marts  2019

HELSINGØR Museumsforening Foredrag Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.  Ikke-medlemmer er velkomne mod en beskeden pris af 50 kr.
Lørdag den 23. marts 2019 kl. 14.00

Foredragsholdere er:

Poul Grinder-Hansen, f. 1956, er historiker, museumsinspektør og seniorforsker ved Nationalmuseet. Han har forsket, tilrettelagt udstillinger, holdt foredrag og udgivet bøger om dansk historie igennem mange år, bl.a. Søren Abildgaard. Fortiden på tegnebrættet (2010), Tycho Brahes verden (2006), Danmarks Middelalder & Renæssance (2002), Nordens gyldne billeder fra ældre middelalder (1999) og Kronborg (2018).
Foredragets emne er: Kronborg - et slot med historie
Ved Øresunds bred ligger et verdensberømt slot, hvis tårne og kobberklædte spir rejser sig over græsklædte bastioner. Slottet er den dag i dag både en seværdighed og et symbol på det danske rige, ligesom da det blev bygget for mange århundreder siden. I dette foredrag fortæller museumsinspektør Poul Grinder-Hansen om slottet og dets både dramatiske og underholdende historie, illustreret med nye, fremragende fotografier fra både kendte og ukendte hjørner af det store slotsanlæg. Foredragsholderen udgav i maj 2018 den anmelderroste bog ”Kronborg. Fortællingen om et slot”
Herunder er vist forsidebilleder af lidt af foredragsholderens bog-produktion og med- produktion.