Foredrag  lørdag den 23. februar  2019

HELSINGØR Museumsforening Foredrag Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.  Ikke-medlemmer er velkomne mod en beskeden pris af 50 kr.
Lørdag den 23. februar 2019 kl. 14.00

Foredragsholdere er:

- Claus Glunk, cand.scient. fysik og matematik undervisningskompetence i astronomi og geovidenskab. Forfatter og bidragyder til en række bøger, bl.a. Q.E.D. Platon og Euklid som tegner og fortæller.
- Bonnie Hegner, cand.mag. i historie og religion Undervisningskompetence i oltidskundskab. Forfatter/bidragyder til en række bøger, forskningsrapporter, fagartikler og didaktiske  materialer, bl.a. i Bogen primus til AT.
&
Emne: En obelisks rejse gennem ca. 3000 år: Fra Aswan i Ægypten til Lateranpladsen i Rom
Ved Laterankirkens sideindgang står verdens største obelisk fra oldtiden som et fikspunkt i skæringspunktet, hvor to af Roms store processionsveje møder hinanden. Det betyder, at den kan ses og beundres langvejs fra, når man kommer gående op til Laterankirken, som er Roms domkirke; oprindelig ægyptisk, og siden sen kejsertid i 300-tallet beundret i Rom af såvel romere som tilrejsende. Kilder giver os mulighed for at følge obelisken gennem ca. 3000 år fra Aswan i Ægypten til Lateranpladsen i Rom, og det er den rejse, foredraget vil omhandle. Obelisken, som er udhugget i ét stykke ca. 1425 f.Kr., er 33 meter høj og vejer 455 tons. Dens enorme størrelse og datidens teknologiniveau rejser helt naturligt en række spørgsmål: Hvordan blev den udhugget? Hvordan blev den transporteret væk fra stenbruddet? Hvad med den videre transport? Men også andre typer af spørgsmål melder sig: Hvorfor overhovedet en obelisk? Hvad skulle den bruges til? Hvor skulle den hen? Hvorfor ender den i Rom? Hvorfor mente den katolske kirke i 1500-tallet, at dette hedenske symbol skulle stå foran Roms domkirke? Alle disse spørgsmål og flere til vil vi forsøge at besvare, når vi sammen med obelisken rejser fra Aswan til Karnak og videre til Alexandria, dernæst til Cirkus Maximus i Rom for endelig at nå sin nuværende placering ved Laterankirken.