Foredrag  Lørdag den 29. september 2018

HELSINGØR Museumsforening Foredrag Alle foredragene er kl. 14.00 i Smedenes Hus, Strandgade 46, hvor der er nem adgang for kørestolsbrugere. Foredragene er gratis for medlemmer af Helsingør Museumsforening.  Ikke-medlemmer er velkomne mod en beskeden pris af 50 kr.
Lørdag den 29. september  2018 kl. 14.00

Foredragsholder: Christian Ammitzbøll Thomsen

Emne: Det hellenistiske Rhodos - flåden, den politiske struktur, laugsvæsenet mm.

Foredragsholderen er lektor, Ph.d. på Saxo instituttet København Universitet, hvor hans primære

forskningsområde er ”Det klassiske og hellenistiske Grækenlands historie, særligt bystatens

sociale og politiske historie.”

I året 408/7 f.v.t., midt under den store Peloponnesiske Krig, besluttede borgerne i de tre rhodiske bystater Ialysos, Kamiros og Lindos sig for at opgive deres selvstændighed og i stedet danne en ny fælles-rhodisk bystat. Ved en gunstig havn på Rhodos’ nordspids grundlagdes samme år en ny by, der i løbet af de følgende århundrede skulle blive et vigtigt centrum for handel, kunst og kultur i den græsk-romerske verden. Rhodos lå midt i en græsk verden, der efter Alexander den Stores erobringer strakte sig fra det sydlige Italien i vest til Afghanistan i øst og fra Sortehavet i nord til Egypten i syd, og var et naturligt stop på vejen handelsfolk på rejse gennem det østlige Middelhav. Korn fra Egypten, krydderier fra østen, vin og oliven fra de græske øer passerede gennem Rhodos og med disse varer fulgte handelsfolk fra alle afkroge af den græske verden, som gav byen et tydeligt kosmopolitisk præg. Med handlen fulgte også velstand og rhodierne benyttede deres betydelige havneindtægter til at forskønne deres by, der allerede i antikken blev betragtet som en af verdens smukkeste. Velstanden tiltrak også kunstnere, filosoffer og retorikere fra nær og fjern, og Rhodos blev med tiden et kulturcentrum og rejsemål for tidens intelligentsia. Selvom Rhodos i Hellenistisk tid (323-31 f.v.t.) blev betragtet som den førende græske bystat står byen i senere erindring stadig i skyggen af det klassiske Athen. I foredraget vil vi forsøge at komme ind på livet af byen, der i høj grad videreførte Athens traditioner for handel, kunst, kultur og demokrati.